آنچه باید قبل از انجام ام آر آی بدانید

مراجع محترم 

سلام

اطلاعات زیر شما را کمک میکند تا با کاری که قرار است انجام شود آشنایی بیشتری پیدا کنید.

1- برای انجام یک آزمایش MRI ، اولین قدم این است که شما نسخه پزشک متخصص مرتبط در رابطه با دستور انجام MRI از قسمتی از بدن شما که لازم است را داشته باشید.

(منظور آن است که به عنوان مثال درخواست ام آر آی کمر فقط با مهر متخصص مغز و اعصاب و یا ارتوپدی قابل انجام است و در این مورد مهر متخصص گوارش مورد تایید نمی باشد و یا درخواست MRI گوش داخلی فقط با مهر متخصص مغز و اعصاب یا گوش و حلق و بینی پذیرفته میشود و با مهر پزشک عمومی و یا حتی متخصص داخلی مورد تایید قرار نمی گیرد.)

2- قدم بعدی ، مراجعه به پذیرش MRI و تعیین نوبت و سپس انجام مراحل مالی و اداری است.

3- پس از کمی انتظار مسئول آماده سازی بیمار شما را صدا زده و با تائید مجدد نام و نام خانوادگی و درخواست پزشک نکات زیر را به شما یادآور میشود :

-آیا از باطری قلبی استفاده می کنید.(در این صورت ورود به اتاق MRI برای شما خطرناک است.)

-داخل رختکن شوید و در صورت وجود هرگونه وسیله فلزی در بدن که متحرک بوده و خارج میشود آن را خارج نمایید.

-در صورت وجود هرگونه شیء فلزی غیرمتحرک در بدن مانند پروتز حتما پذیرش و آماده ساز را مطلع نمایید.

-لباس های خود را کاملا عوض نموده و برای اطمینان خاطر از لباس های تمیزی که داخل نایلون تحویل شما میشود استفاده نمایید.

-توجه داشته باشید که تنها عامل مخرب در تصویربرداری MRI وجود ترکیبات فلزی است که تحت تاثیر میدان مغناطیسی قرار می گیرند لذا لباس هایی که دارای دکمه های فلزی ، غزن ، زیپ و... باشند و یا فلزاتی مثل طلا که تحت تاثیر میدان مغناطیسی قرار نمی گیرند اشکالی در تصویربرداری ایجاد نمی نماید اما جهت حفظ بهداشت فردی و جلوگیری از انتقال آلودگی توصیه میشود از لباس هاس یکبار مصرف تحویلی استفاده نمایید.

-حداقل زمان ممکن برای انجام MRI حدود 15-20 دقیقه می باشد که بسته به نوع درخواست پزشک و همکاری شما بیمار محترم این زمان ممکن است افزایش یابد.

-در طول مدت تصویربرداری بایستی کاملا بدون حرکت روی تخت دراز کشیده و در وضعیتی که آماده ساز شما را قرار میدهد تا پایان کار باقی بمانید. هرگونه حرکات خواسته یا ناخواسته مانند عطسه ، سرفه ، حرکات دست یا پا و تنفس عمیق و یا... موجب اختلال در تصویربرداری میگردد.

-سیستم تصویربرداری (MRI(Magnetic resonance Imaging با استفاده از تشدید مغناطیسی میباشد. در این روش عضو مورد مطالعه در مرکز یک میدان مغناطیسی قرار داده شده و سپس با وارد نمودن امواج برگردانده شده از عضو مورد مطالعه در مرکز یک میدان مغناطیسی قرار داده شده و سپس با وارد نمودن امواج رادیویی و دریافت امواج برگردانده شده از عضو موردنظر و تبدیل آنها توسط کامپیوتر ، تصویر موردنظر بدست می آید.

-در این روش همانطور که گفته شد از امواج رادیویی و میدان مغناطیسی استفاده میشود لذا برخلاف تصویربرداری با اشعه x که در رادیولوژی و سیتی اسکن استفاده میشود هیچ خطری بیمار یا همراه او را تهدید نمی کند.

-اطراف دستگاه MRI بدلیل حفظ یکنواختی میدان مغناطیسی بایستی بسته و محدود شود ، لذا ملاحظه خواهید کرد که دو سر آهنربا به یکدیگر نزدیک بوده و حدود 33 سانتی متر با هم فاصله دارند و بایستی عضو مورد نظر در مرکز آن قرار گیرد.

-برای افرادی تا وزن حدود 130 کیلوگرم که قطر بدنشان حداکثر 30 سانتی متر باشد بطور معمول مشکلی ایجاد نمیشود.سیستم تهویه اتاق به گونه ای است که همیشه هوای تازه در آن جریان دارد ، لذا جای هیچگونه نگرانی نیست.

-از آنجایی که زمان انجام MRI لزوما بایستی کاملا بی حرکت و در مرکز میدان مغناطیسی قرار بگیرید ، درصورتیکه بدلیل درد بیش از حد قادر به رعایت عدم تحرک نیستید یا بدلیل ترس از فضای بسته یا اضطراب و نفس تنگی تحمل ندارید به پذیرش اطلاع دهید تا راهنمایی های لازم در این خصوص را انجام دهد.

-در طول انجام MRI هنگامی که داخل دستگاه قرار می گیرید ، بطور مرتب صدایی مانند صدای چکش خوردن را میشنوید ، تحمل این صدا اجتناب ناپذیر بوده و مرتبط به سیستم عملکرد دستگاه می باشد و لازم است تا پایان کار با آرامش آن را تحمل کنید.

-درصورتیکه حضور همراه در کنار شما در حفظ آرامش در طول مدت آزمایش موثر است به مسئول آماده سازی اطلاع دهید تا امکان این کار را فراهم نماید.

-افرادی که انجام آزمایش شما را بعهده دارند دارای حداقل مدرک لیسانس در رشته نکنولوژی ، پرتوشناسی یا رادیولوژی می باشند که دوره تخصصی MRI را نیز گذرانده اند و مسئولیت ایشان تهیه تصاویر مناسب طبق دستور پزشک معالج شما می باشد ، لذا از درخواست هرگونه توصیه های درمانی و تشخیصی توسط ایشان خودداری فرمائید و نظر قطعی را از پزشک معالج خود جویا شوید.

-تصاویر تهیه شده پس از انجام کار ، طی زمان مشخصی آماده و ثبت در روی کلیشه شده و تحویل متخصص MRI جهت ارائه گزارش تخصصی میشود و این عمل نیازمند فرصتی مناسب است که توسط متصدی پذیرش به اطلاع رسانده میشود.

-پس از آماده شدن گزارش ، از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی شده و میتوانید برای دریافت آن به مرکز مراجعه نموده و یا از طریق لینک مربوطه بدون مراجعه به مرکز آن را دریافت نمایید.